
I helgen spelades de avslutande ronderna i Allsvenskan. Alla våra lag hade mycket att spela för i de sista ronderna, så det blev en spännande helg att följa på många håll och kanter.
Andralaget hade denna helg det jobbigaste utgångsläget av samtliga lag i sin supertuffa division 1-grupp. Efter de inledande 5 ronderna låg vi på sistaplats efter en rad otroligt snäva förluster. Denna helg spelades det dubbelrond mot två gästande lag norrifrån: SK Rockaden Umeå och Fagervik-Sundsvall. Serien denna säsong har varit otroligt jämn, men det innebar också att vi var långt ifrån uträknade. För att klättra upp från nedflyttningsplats krävdes åtminstone en seger och övriga resultat i vår favör.
I lördagens match mot SK Rockaden Umeå fick vi förstärkning av förstalagsspelaren FM Felix Tuomainen (2213), som där gjorde sitt jobb och höll remi mot FM Erik Malmstig (2223) som svart på förstabordet, även om motståndaren tyvärr kom undan lite billigt med remischackar till slut. I partierna därunder blev det också många hårda kamper – men tyvärr fick vi återigen inte in bollen helt i mål även denna rond, och som så ofta förut slutade matchen med en knapp 3,5-4,5-förlust.
Än var vi dock inte uträknade, då vi i söndagens avslutande match mötte Fagervik-Sundsvall, som för närvarande låg på den andra nedflyttningsplatsen. Vid vinst med 2 eller fler partipoäng mer än förloraren mellan Gävle SA och Wasa SK 3, skulle kontraktet vara räddat – förutsatt att sistnämnda lag inte spelade 4-4 (alltså ett segrande lag). I denna match fick vi ytterligare förstärkning från tredjelaget i form av Anders Ivarsson (2025) och Lennart Evertsson (2018), och hade på pappret ett ratingsnitt som var nästan 100 poäng högre än motståndarnas. Trots detta lyckades vi inte vinna heller denna match och åkte även här dit på en sur 3,5-4,5-förlust. Vi hade många väldigt lovande ställningar, men lyckades återigen inte få bollen i mål. Med facit i hand hade det krävts 2 extra partipoäng utöver matchvinsten för att passera Gävle SA, som förlorade sin match mot Wasa SK 3.
Nedan infogas sluttabellen för division 1, grupp 1. (Observera hur jämna partipoängen är). I brist på livepartier får undertecknad även passa på att visa upp sin dragtvångsvinst i den avslutande matchen.


Kritisk ställning i drag 37, med få drag kvar till tidskontrollen. Vit vinner det olikfärgade löparslutspelet tack vare en zugswang i slutställningen efter 37.d5 cxd5 38. Txc8 Kxc8 39.exd5 Ld7 40.Kd6 La4 41.Ke7 Lb3 42.d6 Le6:

Tredjelaget har spelat en fantastisk säsong i en ovanligt tuff grupp i division 2. Efter den väldigt starka inledningen på säsongen krävdes det endast en halv partipoäng mot SS 4 Springare II på söndagen för att säkra seriesegern. Tyvärr lyckades vi inte avsluta säsongen lika dominant som i de första 6 omgångarna, men 2-6-förlust räckte alltså ändå till seriesegern. SS 4 Springare kom till start med ett väldigt starkt lag med över 2000 i genomsnittlig rating, och gjorde därmed ett tappert försök att rada upp en 8-0-seger för att därmed kunna sno åt sig seriesegern. Eftersom andralaget slutade på nedflyttningsplats, så blir summan av kardemumman att våra lag stannar i sina respektive serier. Mer info och beslut kring detta kommer troligtvis att meddelas vid ett senare tillfälle.

Fjärdelaget har även de dominerat sin division, men hand i hand med söndagens motståndare Gävle SA 2. Inför finalronden stod båda lagen på 5 av 5 segrar och lika många partipoäng! Det var alltså upplagt för en riktig finalomgång – som slutade i vår favör efter seger med 5,5-2,5. Vi var stora favoriter på pappret, men Gävle gav oss en riktig match efter att överraskande ha lyckats vinna på de två första borden, samt ta en remi på tredje. Vårt lag var dock betydligt jämnare över de åtta borden, och med 5 segrar på de övriga 5 borden blev det ändå en trygg vinst. Fjärdelaget avancerar alltså mycket välförtjänt till division 2 nästa säsong!

Femtelaget spelade på lördagen sin seriefinal mot Wasa SK IV. Som nämnt tidigare är detta en lite speciell grupp bestående av endast tre lag, och därmed spelas det dubbelrond varje omgång – men där ett av lagen per rond alltså får en WO. Med vinst mot Wasa hade vi säkrat seriesegern, men efter en väldigt hård match som slutade oavgjort (4-4), var det plötsligt Wasa som hade segern i egna händer i sitt avslutande möte med Seniorschack Stockholm på söndagen. Wasa tog hem den matchen med övertygande 7-1 och tog därmed lite snopet också hem gruppen.

Vårt sjättelag spelade sin avslutande rond i Stockholmsserien. Det blev bortavinst mot SK Rockaden Sthlm VIII med 3-2, trots att vi inte kom till start med fullt lag, och därmed säkrade vi andraplatsen i denna serie. Överlägsen etta blev Wasa SK VII som slutade på 6 raka vinster och övertygande 24,5 av 30 partipoäng.

Tack alla för en trevlig och spännande Allsvenskasäsong! Överlag har klubben gjort mycket fina prestationer, både individuellt, som lag och som klubb. Säsongen 2026/27 startar (troligtvis) någon gång i oktober, och då siktar vi återigen mot nya framgångar.
