
I helgen spelades säsongens sista sammandrag i Elitserien. Inför helgens tre ronder låg klubben på en respektabel fjärdeplats, strax bakom och på samma poäng som SS 4 Springare. I toppen låg regerande mästarna SK Rockaden Stockholm, som också stod emot favorittrycket i år och vann serien efter helgens ronder med åtta vinster och en förlust totalt under säsongen. Förlusten kom däremot lite oväntat i lördags mot Lunds ASK, som ställde upp med ett ovanligt lågrankat men ungt lag. Lund vann matchen knappt, med 4,5–3,5, trots nästan 170 (!) lägre genomsnittsrating.
Sällskapet fick en tuff start på helgen efter fredagens 3-5 förlust mot Eksjö SK. Det var en match där vi på pappret var relativt klara favoriter, men där några överraskande resultat tippade över matchen till motståndarnas fördel. På lördagen lyckades vi däremot slå tillbaka och besegra Växjö SK med 5,5-2,5.
Säsongens sista match mot SS 4 Springare blev mycket jämn, men efter hela fem remier på de nedre borden, kunde GM Vitaly Sivuk och GM Platon Galperin avgöra på de två översta borden och säkra matchen med minsta möjliga marginal 3,5–4,5. Klubbens IM Can Ertan lyckades kämpa sig tillbaka från en jobbig ställning på tredjebordet och lurade sin motståndare IM Vladyslav Larkin (2469):


Det mest glädjande den här säsongen var att klubben tog hela tre (!) IM-normer efter flera riktigt starka individuella prestationer.
Lagledare FM Carl Cederstam (2374) tog totalt 7,5 poäng på de 9 ronderna, och med en prestation på 2558 var det enda frågetecknet kring normen om han på de lägre borden hade fått möta tillräckligt många titlade spelare. Kravet är att man måste ha mött tre spelare med IM- eller GM-titel. I första ronden blev Carl, i efterhand lite tacksamt nog, lottad mot GM Juan Bellon Lopez i matchen mot Wasa SK trots att han satt på sistabordet. Efter nio ronder hade han mött exakt de tre titelspelare som krävs och säkrade därmed normen med marginal. Detta är Carls första norm, men med en så övertygande prestation hoppas man att det går att upprepa minst två gånger till!
Klubbens ordförande FM Eric Thörn (2361) visade också framfötterna och gick obesegrad genom säsongen med sina 6,5 poäng. Efter ett snabbt remianbud i sista ronden mot IM Vladimir Poley (2281) säkrades normen med en stabil 2473-ratingprestation. Detta är Erics tredje norm, och eftersom han redan har uppfyllt ratingkravet på 2400 skulle man kunna tro att titeln nu är säkrad. Tyvärr var en av de första normerna en så kallad 7-ronders norm från Europacupen, vilket gör att det fortfarande saknas några ynka partier för att nå kravet på 27 partier. För att uppnå titeln krävs alltså ytterligare en norm i någon form.
Den tredje IM-normen stod FM Joar Ölund för, och detta var även hans tredje norm. Joar tog sig över 2400 första gången redan för fyra år sedan, när vi senast vann Elitserien. Då gjorde han en fantastisk säsong när han tog 8,5 av 9 poäng och stod för en av de mest övertygande IM-normerna som åtminstone undertecknad har sett (2721-ratingprestation). Nu har alltså även han tagit sin tredje norm och ser till synes ut att ha titeln inom räckhåll. Tyvärr har FIDE sedan några år tillbaka infört regler som kräver att minst en av normerna måste tas i en öppen turnering, och därmed får titeln vänta tills Joar får möjlighet att ta sig ut och spela fler öppna turneringar.
Det blev alltså en fin fjärdeplats och förnyat kontrakt i årets Elitserie, efter att Wasa SK knep bronset. Seriesegern gick återigen till regerande mästarna SK Rockaden Stockholm. På nedflyttningsplatserna hamnade till slut Växjö SK och Västerås SK.
Resultat: https://member.schack.se/ShowTournamentServlet?id=16559
Livesändingar: https://lichess.org/broadcast/swedish-team-championships-2025–elitserien-2025/rond-9/PvQUia2m#teams
